top of page
senortom_A_child_in_school_uniform_standing_in_front_of_a_gia_96bd2238-4377-4bed-b0b2-36f1

School Control

watzijnzevanplan.png

Wat zijn ze van plan?

Wat zijn ze van plan?

Met School Control wil de regering een strak gedragskader opleggen aan alle scholen. Minister Demir bepaalt zelf wat “gewenst gedrag” is, koppelt dat aan de verantwoordelijkheid van ouders en geeft directeurs verregaande bevoegdheden om kluisjes en boekentassen te doorzoeken. Elke school moet een gedragsexpert aanstellen en wie niet in de pas loopt kan rekenen op een “vliegende brigade” die de school tijdelijk overneemt. Daarbovenop komt extra controle op attestering en sancties.

Wat betekent dat voor ons?

De overheid schuift niet alleen mee in de klas, maar ook in je gezin. Het schoolleven wordt strenger gecontroleerd, directeurs krijgen quasi-politionele taken en er kunnen opnieuw minder leerkrachten voor de klas staan doordat middelen naar gedragsexperten gaan. Scholen riskeren zware inmenging als ze niet voldoen aan het opgelegde kader.

watbetekentdat.png

Wat betekent dat voor ons?

geengoedidee.png

Waarom is School Control geen goed idee?

Waarom is School Control geen goed idee?

Omdat de overheid niet moet voorschrijven hoe een klas hoort te functioneren. Omdat het fout is ouders verantwoordelijk te maken voor alles wat op school gebeurt. Omdat controle en tucht niets oplossen in een systeem dat al kraakt onder het lerarentekort. En omdat scholen geen vrijheid meer hebben om zelf hun aanpak te bepalen.

Maar... wat dan wél?

We moeten kiezen voor sterke scholen, niet voor sterke controle. Meer leerkrachten voor de klas, minder planlast, modern personeelsbeleid en betere samenwerking met welzijn en justitie. Expertise moet de klas in, directies moeten meer autonomie krijgen en inclusief onderwijs moet éérst grondig hervormd worden.

watdanwel.png

Maar...
wat dan wél?

bottom of page